Governance
Tryg Invest er som FAIF underlagt en række forskellige regler, der skal sikre, at vi er organiseret og drevet på en forsvarlig og hensigtsmæssig måde. Vi lægger vægt på tryghed, ordentlighed og ansvarlighed, og det er afgørende, at vores investorer og øvrige interessenter har tillid til os.
Tryg Invest har en række politikker og forretningsgange, der udgør rammen for vores virke og samspil mellem bestyrelse, direktion, investorer, myndigheder og øvrige interessenter. Tryg Invest er endvidere underlagt en række politikker, som gælder på tværs af Tryg koncernen.
Har tilladelse som FAIF
Tryg Invest har tilladelse som forvalter af alternative investeringsfonde (en såkaldt FAIF) og er underlagt tilsyn af Finanstilsynet i henhold til lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. (”FAIF-loven”). I rollen som FAIF forvalter Tryg Invest en alternativ investeringsfond, Kapitalforeningen Tryg Invest Funds. Derudover har vi tilladelse til at udføre såkaldt skønsmæssig porteføljepleje, hvilket vi gør for en mindre kreds af koncerninterne og eksterne investorer. Tryg Invest fungerer også som porteføljeforvalter for samtlige afdelinger i Tryg Invest AIF-SIKAV og en underliggende ejendomsfond. Endelig har Tryg Invest tilladelse til at modtage og formidle ordrer i finansielle instrumenter. Det gør os i stand til at distribuere andele i de produkter vi ikke forvalter, men hvor vi fungerer som porteføljeforvalter.
Bæredygtighedsrelaterede oplysninger for Tryg Invest
Hovedformålet for Tryg Invest er at forvalte kundernes midler på den måde, som kunderne er stillet i udsigt. Udgangspunktet er fokus på kapitalbevarende egenskaber, sammenhæng mellem risiko og afkast, og i et vist omfang bæredygtige investeringer.
EU’s disclosure-forordning om bæredygtighedsrelaterede oplysninger (”SFDR”) har til formål at øge gennemsigtigheden og sammenligneligheden af Tryg Invests – og øvrige finansielle aktørers – arbejde med at integrere bæredygtighed i processer og fonde. Det skal foregå både på overordnet virksomhedsniveau og på produktniveau for de enkelte fonde eller afdelinger.
Tryg Invests fonde er klassificeret som artikel 8 produkter i henhold til SFDR, hvilket betyder, at vi tager hensyn til miljømæssige og sociale forhold samt god selskabsledelse i vores fonde. Vi inddrager bæredygtighedsrisici i vores arbejde, hvilket primært sker i vores risikostyring, ligesom vi for vores produkter tager hensyn til de vigtigste negative indvirkninger på bæredygtighedsfaktorer.
På enhedsniveau tager Tryg Invest på nuværende tidspunkt ikke hensyn til investeringsbeslutningers vigtigste negative indvirkninger på bæredygtighedsfaktorer (såkaldte PAI’er). Det skyldes, at SFDR stiller en række krav til finansielle aktørers information om negative indvirkninger på bæredygtighedsfaktorer, der skal gives på henholdsvis enhedsniveau samt på produktniveau.
Tryg Invest følger udviklingen af markedet og udbuddet af finansielle produkter tæt og revurderer løbende sin tilgang til dette arbejde. I vurderingen indgår også udviklingen af datagrundlaget, der er en vigtig faktor for at kunne foretage de nødvendige analyser.
Du kan finde vores PAI-erklæring her
Tryg Invest og de udbudte produkter følger Tryg koncernens Politik for Ansvarlige Investeringer og Politik for Aktivt ejerskab. Det betyder blandt andet, at fondene inddrager bæredygtighedsaspekter og benytter aktivt ejerskab til at opnå bedre bæredygtighed i produkterne.
Tryg Invest har en Politik for ESG der skal sikre, at vi overholder vores forpligtelser i henhold til SFDR og aktivt tager stilling til, hvordan miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold, skal indgå i vores arbejde.
De relevante politikker finder du her:
Politik for ansvarlige investeringer — Læs her
Politik for udøvelse af aktivt ejerskab — Læs her
Politik for ESG — Læs her
Aflønning
Oplysninger om individuelle vederlag for personerne i Tryg Invests bestyrelse og direktion kan findes her
Der kan findes informationer, som går op til 10 år tilbage. Øvrige oplysninger om omkostninger mv. skal findes i årsrapporten for Tryg Invest.
Tryg Invests generelle lønpolitik kan findes her
Forretningsetik og Whistleblower-linjen
Tryg Invest ønsker at være en virksomhed som kunder, samarbejdspartnere, investorer og andre interessenter kan have fuld tillid til. Vi har derfor en whistleblower-linje, hvor alle kan rapportere om forseelser eller mistanke herom, der relaterer sig til enten lovgivning eller interne retningslinjer. Alle henvendelser bliver undersøgt nøje, og rapporteringen kan ske anonymt.
Læs mere om whistleblower-linjen her
Sådan klager du
Tryg Invest ønsker at have tilfredse kunder, men skulle der opstå en situation, der er utilfredsstillende, vil vi gerne sikre kendskab til, hvordan Tryg Invest modtager og behandler klager fra dig som kunde og potentielle kunder.
Ønsker du at klage, har Tryg Invest en Klageansvarlig, som du henvender dig til ved at skrive til:
Tryg Invest A/S
Att. Klageansvarlig
Klausdalsbrovej 601
2750 Ballerup
eller på invest.compliance@tryg.dk
Læs mere om Tryg Invests behandling af klager i Tryg Invests Klagevejledning